کتاب جامعه شناسی نخبه کشی نوشته ی علی رضاقلی کتابی انتقادی وتحلیلی در زمینه ی بررسی ویژگی های فرهنگ وبافت اجتماعی ایران وتأثیر این ویژگی ها در عملکرد نخبگان اصلاح می باشد.این اثر در رده ی کتاب های تاریخ سیاسی قرار می گیرد.
این کتاب تاکنون چندین بار تجدید چاپ شده است واین مسئله نشان از استقبال از این کتاب است.
کتاب حاضر شامل چهار بخش می گردد.که بخش نخست به بررسی شرایط وفرهنگ اقتصادی ایران و ساختار سیاسی-اجتماعی ایران پرداخته شده است که مربوط به دوره ی مغولان تا ظهور سلسله ی قاجار می باشد.علاوه بر این در این بخش نویسنده به بررسی شرایط اروپا وسیر پیشرفت وتحولات آن ها در همان برهه از زمان پرداخته است ومقایسه ای بین شرایط ایران و اروپا وعدم پیشرفت ایران صورت داده است.
وی به تحلیل وبررسی روابط متقابل اجتماعی و هم چنین بافت اجتماعی وفرهنگی ایرانیان می پردازد ودر روند تحلیل خود به بررسی برخی از نکات منفی که در فرهنگ وبافت اجتماعی ایران از گذشته تاکنون وجود داشته می پردازد ودلیل عدم موفقیت اصلاح گران در ایران را وجود این عناصرو ویژگی های منفی فرهنگی می داند.
او معتقد است فعالیت های اجتماعی همه دارای هویت جمعی وتاریخی هستند وبرای از بین بردن مشکلات باید به بررسی ریشه ها ی تاریخی آن ها پرداخت.ویکی از نکاتی که روی آن بسیار تأکید می کند این است که باید ((در بررسی مسائل اجتماعی نگاهی نو وتحلیلی داشت))از این جهت این اثر،کاری د ر خور تحسین است.
آقای رضا قلی با این موضوع که در بررسی مسائل ومشکلات همه چیز را به استبداد واستعمار ربط می دهند،مخالف است و می نویسد :((بررسی پدیده ی اجتماعی استبداد به صورت مجرد وذهنی،امکان پذیرنیست، همان طور که با این شیوه به جنگ استعمار نیز نمی توان رفت.این هردو پدیده برسر روابط متقابل اجتماعی وضعف فرهنگ و عناصری از آن به وجود آمده وتا زمانی که عناصر واجزاء نظام اجتماعی ما اقدام به رفع وطرد عناصر استبداد پذیر واستعمارپذیر نکند این دو پدیده ی به شکل های مختلف حیات مارا تهدید می کنند)).ودر اصل نویسنده دو پدیده ی استعمار واستبداد را زاده ی فرهنگ می داند وبیان می کند که:((این فرهنگ است که دست به باز تولید استبداد واستبداد پروری می زند و زمانی می توان با این مسئله به صورت جدی برخورد کرد که ریشه ی اصلی آن را در بستر تولدش یافت واز ریشه خشک کرد)).
به اعتقاد نویسنده ساختاروشکل سنتی ایران باعث عدم پذیرش بافت صنعتی به شکلی که غرب آن را پذیرفته می شود.((این بی قاعدگی وعقلانی شدن حیات اجتماعی ایران یکی از چهره های فرهنگ این زاد و بوم است که قرن ها ست با لباس های مختلف به حیات خود ادامه می دهد)).
آقای رضاقلی اعتقاد دارد فرهنگ وساختار قبیلگی در ایران مانع عقلانی شدن کارها وبه وجود نیامدن تفکیک پذیری به مفهوم غربی آن شده است.
یکی دیگر از نکاتی که نویسنده در این بخش به آن اشاره می کند فرهنگ مصرفی ایرانیان است:
((فرهنگ اقتصادی پانصد ساله ی ایران ویژگی های خاصی دارد.اهرم هایی که در نظام اقتصاد صنعتی عمل می کند،نه در اقتصاد ازهم پاشیده ی فعلی به چشم نمی خورند.درطول این زمان پانصد ساله که گاهی تحولات کوتاه مدت رخ می دهد،ودوباره حیات اقتصادی جریان مستمرو کهن خود را ادامه می دهد.ویژگی اقتصادی این دوره چنان است که در مقابل ماشین که نسبت به رفتارهای اقتصادی-اجتماعی پس آینده است،دست بسته،ذوق مصرف آن را به رنج تولیدش ترجیح داده،هر چند به تحقیر حیثیت ملی اسلامی بینجامد،این فرهنگ پس ازتحولات صنعتی جدید،سعی و تلاش قابل توجهی در راه کسب آن نکرده است.راه های انحرافی را که در واقع نوعی"باژگونه خوانی" فرهنگ اقتصادی است،به صورت مبهم وگنگ اصیل پنداشته است)).
در سه بخش بعدی به تشریح دوران زندگی واقدامات قائم مقام،امیرکبیرومصدق پرداخته است.و بررسی عملکرد اصلاح گران ونیز برخورد جامعه با آن ها می پردازد.
نویسنده معتقد است که:((نخست وزیران همه ازصنوف فرهنگ ایران بودند ولی سه نفر آن ها در مواقع اضطراری وخاص،با ویژگی های غیرت،ایران دوستی،ایران فهمی وجهان فهمی روی کار آمدند ولی مورد فرهنگ کلی جامعه ایران قرار نگرفته اند)).یعنی آقای رضاقلی روی کار آمدن قائم مقام،امیرکبیرومصدق را جزء موارد نادر می داند.
قائم مقام:
((زمانی که قائم مقام نخست وزیر ایران شد،همه چیز از هم پاشیده بود.نظام اقتصادی ایران سنتی بود.قائم مقام وضعیت ایران را خوب می شناخت)).
((ازنظر فکری قائم مقام در زمان خود نسبت به فرهنگ ایران پیش کسوت بود،از نظر شخصیتی چون کوه با صلابت وفساد ناپذیر بود،مسائل سیاسی-اقتصادی ایران را نیک می دانست)).
((از عقب ماندگی ایران مطلع بود ولی مردم از وجود او بی اطلاع بودند درنتیجه از او نه حمایتی می کردند ونه می دانستند که چه می خواهد بکند در عین این که اندیشه های بلند در سر می پردازند،هیچ یک از ابزارهای لازم کار خودش را نداشت)).
((برای یک نفر یکه وتنها واین همه لشکر فساد ودشمنی تکلیف روشن است،همه دست به دست هم دادند وبه جرم این گناهان غیر قابل بخشش در صفر1251 قمری اورا در باغ نگارستان خفه کردند)).
میرزا تقی خان امیرکبیر:
((میرزا تقی خان در 21 ذی قعده 1264 مطابق با اکتبر 1848 (همزمان با ایام اسپنسر،مارکس وکنت)به منصب صدارت اعظمی ایلات ایران رسید وبدین طریق برای مدتی کوتاه(سه سال ویک ماه)دومین ستاره ی شب پانصد ساله ی ایران درخشیدن گرفت)).
((امیرازعمق فرمول رشد غرب با خبر بود واوضاع ایران را نیز به خوبی می شناخت)).((غیرت و مسئولیت داشت و در راستی ودرستی وفساد ناپذیری و صداقت و صمیمیت او هیچ تردیدی نیست)).
((آقای آدمیت که ارزنده ترین کار تاریخی موجود را درمورد امیرکبیر انجام داده می گوید:اهمیت مقام تاریخی امیرکبیر برسه چیز است نوآوری در راه نشر فرهنگ وصنعت جدید،پاسداری هویت ملی و استقلال سیاسی ایران در مقابله با تعرض های غربی،اصلاحات سیاسی مملکتی ومبارزه با فساد اخلاق مدنی)).
((مسئله ی آموزش وپرورش به طور جدی با امیر شروع می شود.چون می دانست که باید فرهنگ توسعه در مردم به وجود آید)).
((همیشه در رابطه با قتل امیر فقط دربار وسیاست خارجی را دخیل می دانستند.))اما آقای رضاقلی معتقد است((عوامل اصلی پنهان می ماند وشناخته نمی شود به همین دلیل این گونه اتفاقات دوباره تکرار می شود)).
مصدق:
((دکترمصدق در زمان خاصی روی کار آمده تعارض انگلیس وامریکا جدی شده بود واین تعارض موهبتی برای مصدق که اهداف بلند خود را جامه ی عمل بپوشاند.برنامه ی اصلی حکومت اودر آن جو توطئه داخلی وبین المللی, در مرحله ی اول استیفای حقوق ملت ایران در ملی کردن نفت ودیگر سامان دادن به اقتصاد کشور بود)).
((مصدق به دنبال اقتصاد بدون نفت وسیاست موازنه منفی بود.پای بندی به اصول اعتقادیش موجب سقوط وی از قدرت بر اثر کودتا گردید)).
((نهایتاَ کودتا پیروز شد واو تا سه سال در زندان مجرد بود وسپس برای همیشه به تبعید رفت)).
نکات منفی:
- مطالب موجود در کتاب موجب جهش وپویایی نمی شود.کسانی که از اوضاع امروز راضی اند از نظرات مطرح شده استقبال می کنند ولی آن هایی که ناراضی اند با مطالعه ی این بیشتر ناامید می شوند وشرایط حال حاضر را از ویژگی های ذاتی این جامعه می دانند. - در انتهای مطالب موجود در این کتاب هیچ گونه نتیجه گیری منسجمی به چشم نمی خورد.
- در بیشتر قسمت های کتاب عبارات کنایه آمیز دیده می شود مثل امنیت چماقی.
نکته ی مثبت:
- در این کتاب سعی شده است عوامل وموانع توسعه ی سیاسی واجتماعی ایران شناخته شود ودعوت به مشارکت همگانی برای بهبود وشرایط موجود شده است.